Vigtig information
Vi får, grundet Corona-virussen, løbende aflysninger eller udsættelse af arrangementer. Hvis det berører dig og dit billetkøb, vil du blive kontaktet af os på mail eller telefon.

Margaridas metode

Torsdag 30. april kl. 19.30 på Vendsyssel Teater, Hjørring

En grotesk monolog om magtfuldkommenhed og afmagt. Egenproduktion på Vendsyssel Teater.

En selvsikker underviser står foran sine elever og nyder sit overblik og sin magt. Indtil tvivlen angriber hendes klichéer, så hun farer vild i sin egen selvtilfredshed og magtmennesket krakelerer.

Forestillingen udspiller sig som et møde mellem en lærer og hendes elever. På manipulerende politikerfacon forklarer hun sit lommefilosofiske syn på samfundet og livet. Men hvad er egentlig sandt? Det er svært at sige, for hendes enetale udvikler sig undervejs til en grotesk, psykologisk farce - indtil alt løber løbsk.

Kirstine Hedrup spiller den berømte Miss Margarida. Hun er uddannet fra Skuespillerskolen ved Aarhus Teater i 1998 og har bl.a. spillet på Aarhus Teater i Who’s afraid of Virginia Woolf? og Dansetimen, på Randers EgnsTeater i Babylove og på Teatret Svalegangen i Mæt af dage. Hun har optrådt både i Hjørring Revyen og Randers Revyen. På Vendsyssel Teater har hun tidligere spillet med i Fly me to the moon, Laser & Pjalter, Skaf mig en tenor, Niels Klims underjordiske rejse og senest Ain’t Misbehavin’.

 

Kunstnerne bag:

Tekst: Roberto Athayde (Apareceu a Margarida, 1972)
Oversættelse: Robin Haslund Buch
Instruktion: Donald Andersen
Scenografi: Karin Seisbøll
Lysdesign: Anders Budolf Andersen
Lyddesign: Kasper Neergård

 

Om kunstnerne:

Da den brasilianske dramatiker Roberto Athayde som kun 21-årig skrev sin lærerindemonolog Miss Margarida’s Way i 1972, vakte den opsigt over hele verden. Denne teaterprotest mod urimelige magthavere og diktaturer i Sydamerika gik sin sejrsgang over hele verden – nogle steder blev den hyldet, andre steder blev den bortcensureret.

I Danmark oplevede instruktøren Donald Andersen opsætningen af Frk. Marguerite med Marianne Floor på Aarhus Teater i 1970’erne. Han blev vildt fascineret af den. Her i dag, i endnu en politisk betændt tid, ønsker han selv at iscenesætte forestillingen som et stadigt aktuelt opråb mod den skræmmende ulighed i verden og de uigennemskuelige globale magtstrukturer. Vel at mærke med det groteske og fandenivoldske som forestillingens komiske drivkraft.

Donald Andersen har ofte optrådt som skuespiller på Vendsyssel Teater, bl.a. i Et juleeventyr, Laser & Pjalter og i denne sæson i Jeppe på Bjerget. Som iscenesætter stod han i forrige sæson for opsætningen af Ain’t Misbehavin’, der var oversat af Vendsyssel Teaters alsidige scenekunstner Robin Haslund Buch, der også oversatte Fly me to the moon og Souvenir og nu nyoversætter Miss Margarida’s Way under titlen Margaridas metode.

Scenografen Karin Seisbøll vil omdanne Black box til Miss Margaridas særlige auditorium. Til det gamle Vendsyssel Teater skabte hun bl.a. scenografien til Et juleeventyr og Laser & Pjalter. Hun har senest været scenograf på Don Juan, en co-produktion mellem Aarhus Sommeropera og Egnsteatret Undergrunden, og er desuden koordinator af GrowOP! Festivalen 2019 hos Den Jyske Opera.

Anders Budolf Andersen er lysdesigner på denne oprørsmonolog. Han har tidligere skabt lys til bl.a. Et dukkehjem, Hamlet og I fornuftens land på Vendsyssel Teater, og i denne sæson designer han også lys til Jeppe på Bjerget.

Vendsyssel Teaters unge lydtekniker Kasper Neergård debuterer her som lyddesigner.

 

Opdaterer priser

Ved at fortsætte på dette site accepteres det at KLUB NORDJYSKE anvender cookies. Læs mere om cookieregler og persondatapolitik her.accepter cookies